Thursday, February 9, 2012

STRESSED (>_<')

the abovementioned word sering dikaitkan dengan...aku x cakap mesti, okay..aku cume cakap sering je...so jangan terus ckp "x semestinye"..dengar betol2 dulu...

perkataan tersebut always related to salah satu dari perihal di bawah ni:-

1. work
2.study/result
3. relationship...errmmm ni aku xpayah elaborate further kowt...guys can give us unnecessary headache sometimes....errr k most of the time? huhuhu
4. financial problem....errkk tu skrg ni pn aku ade problem gak...so pndy2 la beli maggi kn? ;)
5. friendship/roomate...contohnye referred to seorang kwn aku ni yg roomate dgn foreginer yg mandi 2 minggu sekali je...stress woo!bau terbaeeekkk!
6.berat badan x turun2...urgh!~
7. kesemua di atas

so realiti nye,kalu x semua di atas pn (macam soalan SPM la pulak..) at least among two or three of it mesti kiter penah alami hingga menjadi penyebab stress...so what will u do untuk tenangkan fikiran?

Item A : yg pernah aku buat...

1. window shopping
2. main bowling
3. went to the movies
4. karaoke
5. went to the gym
6. ajak member makan angin kt memane...
7. tido
8. makan
9.layan DVD
10. menyibukkan diri dengan kerja
11. tulis diari
12. menulis cerpen out of it
13. main dengan kucing

Item B : tp benda yang sepatutnye aku buat tapi aku jarang buat ialah...

1. ambik air wudhuk
2. solat sunat
3. muhasabah diri
4. minta maaf
5. baca Quran
6. berzikir
7. sibukkan diri dengan menolong org...

Astaghfirullahalazim.... eerrrmmm nampak x betapa lalai and lekanya aku dengan benda dunia ni berbanding investment yg aku boleh buat utk bekalan menuju akhirat? hmm...ni bukan nak ceramah...ni utk peringatan kepada aku gak... ITEM A tu sumernye memerlukan pelaburan duit...tapi ITEM B tu free je...

skrg ni aku dalam usaha untuk memerangi stress untuk membersihkan hati InsyaAllah...ade penah dengar satu ustaz ni ckp,bila jiwa kite tak tenang,kite akan mudah marah...bile kite mudah marah,syaitan akan mendekati...bila syaitan mendekati,penyakit pun dtg kt kite cam magnet...sakit yg ada pada diri kita tu lahir dari hati dan jiwa yg tidak tenang...

pandai aku cakap kn?mmgla,tu sebab aku x jd pensyarah...aku membebel kt blog ni je...sebab namenye pun blog aku kn?huh

so marila kite same2 muhasabah diri....tlgla jgn ingt aku ceramah...sebab kalu korg bace btol2 perkara di atas tu sumer aku highlite kelalaian aku dalam mendapatkan ketenangan...so bile pikir2 blk, setelah buat ITEM A tu semua..adakah kite betol2 akan memperolehi ketenangan jiwa dan berjaya memerangi stress?

kasi pinjam cket ayat dari Dr Fadzillah Kamsah... "renung-renungkan,dan selamat beramal'... (^_^)

No comments:

Post a Comment